logo

Disruptive learning

Leren en opleiden inspireren me. Zeker als het gaat om nieuwe ontwikkelingen en nieuwe technologieën, zo dus ook ‘Disruptive learning’.
Als ik er over nadenk wat het inhoudt kom ik voornamelijk uit op Kwaliteiten van de toekomst.

Als eerste het veranderen van leerdoelen door de ontwikkeling in de richting van de deeleconomie, ‘the sharing economy’. Hierin gaat het niet meer om persoonlijk bezit, maar om het delen en gebruik maken van elkanders bezit. De economie springt hierop in door dit op creatieve manieren toepasbaar te maken. Denk aan de huizenverhuurder die zelf geen vakantiebungalows heeft en het taxibedrijf zonder vervoersmiddelen, inmiddels wel bekende voorbeelden. Maar wat gebeurt er met een bank zonder geld? Wat als de huidige munteenheid zijn waarde verliest, doordat het element goud de monetaire eenheid niet meer dekt?

Volgens de disruptieve (deel)economie gaan we bitcoins delven in plaats van goud en de waarde en risico's delen in pools.

 

Daarnaast is de Bitcoin meer dan een munteenheid, het kan ook voor een product of dienst staan. Is dit een van de risico’s voor banken, waardoor de klant straks gaat betalen om te sparen? Risico's voor levensverzekeraars, het pensioen? Langer doorwerken en leren.

 

tweet

 

tweet2

 

De maatschappij verandert, de cultuur verandert, de regels veranderen langzaam mee. Dit triggert me en zo zijn er voor andere branches ook interessante voorbeelden te noemen. 

 

Als tweede kom ik van ontwikkelingen op de 6 nieuwe technologieën van robotisering tot nieuwe media. Over hoe we veranderen in werk en leven. De technologie maakt veel overbodig, banen verdwijnen, omscholing is nodig. Het maakt ook veel mogelijk en vraagt om ander vakmanschap. Er is behoefte aan nieuwe opleidingen, maar dan in een ander jasje vanwege de technische (on)mogelijkheden van disruptief leren.

Volgens de disruptieve technologie gaan we mensen opleiden aan de hand van ‘The Future Work Skills 2020’:

skills

Zeker de moeite waard om te lezen. Het rapport geeft een analyse van de kwaliteiten op het werk die we in de toekomst nodig hebben en vraagt om gedragsverandering.
Verandering vraagt om aanpassing, ook in leren en opleiden. De belangrijkste verandering naar aanleiding van al het bovenstaande is dat we naast andere leerdoelen ook een andere doelgroep krijgen, de klant.
De klant is de lerende en wordt opgeleid als 'product'eigenaar, verantwoordelijk voor zijn/haar eigen 'vakantiehuisje of taxi'. Daarnaast gaan we medewerkers opleiden voor Customer Service en continue verbetering.

‘Continuous improvement is an attitude!’

 

 

 

 Een 'disruptive speech' gebaseerd op jouw specifieke branche? Neem contact op.